Home Антропологија Aхам, баш сме тајмлес, мор ор лес

Aхам, баш сме тајмлес, мор ор лес

13,351 views
21

 

Кога полагав испити да добијам лиценца за туристички водич по културно-историски споменици и археолошки локалитети, едно од прашањата по предметот Основи на туризмот беше: Што е разликата помеѓу аутгоинг (outgoing) и инкаминг (incoming) туризам?

Нема некоја голема филозофија во одговорот. Инкаминг туризмот се базира на странец кој оди во посета на некоја дестинација, секогаш сака да е на сигурно за се што уплатил во својот аранжман, и притоа да е добро информиран со достапни и апдејтувани податоци за местото кое го посетува. За да не испаднат непланирани работи. Значи, јузер френдли програма.

Во контекст на промоција на Македонија како туристичка дестинација, Владата на РМ оддели сума за инкаминг туризам со која македонскиот режисер Милчо Манчевски го изработи спотот со наслов ,,Macedonia timeless”, придружен со веб страница на која покрај даунлодот на повеќе јазика, има поставено и други информации. Македонската верзија за сега ја нема, нели, оти клипот е правен за странци. За почеток целната дестинација му се телевизите CNN и CNN Internacional.

Видео клипот на Милчо Манчевски е тука и ништо повеќе не може да се измени освен фактот дека … Спотот е прв од ваков вид во Македонија кој е ставен под лиценцата на Криејтив Комонс, што секако само по себе е една по поавангардните работи поврзани со него. Иако самата лиценца не дозволува преработка и адаптирање на делото, многу е веројатно дека тоа би можело да се случи, независно дали авторот ќе се сложи или не.

Уште на самото излегување на спотот во јавност (читај јавноста овде беше интернетот, а не Музеј на Современа уметност) се прекршија копјата по блогосферата (1, 2, 3). Веднаш се створија милион и пол режисери, директори на уметничка фотографија и камермани со искуства кои ги надминуваат физички и виртуелно границите на РМ. Секако, штoм се дадени државни пари, секој како субјект е засегнат и има право да коментира.

Ова е спот со кој би требало да се заинтересираат странците за Македонија како туристичка дестинација за да дојдат да ја посетат. Не ми смета толку што се премногу застапени мотиви од Охрид како и артефакти ископани во близината на овој град. Не ми смета премалку застапената исламската уметност и архитектура во Македонија. Ниту ми смета  тоа што на некој човек на кој му се непознати верските феномени во Македонија, многу е веројатно дека ќе добие погрешна слика за земја каде доминираат фреските и крстовите. Не ми смета дури ни што се многу работи прескокнати, оти за земја со богата традиција многу е тешко сето тоа да се смести во клип од 1 минута.

Да се разбереме. Навистина ја ценам работата на Милчо Манчевски. Човекот има завршено историја на уметност со археологија и за разлика од многу мои колеги, во овие области сигурно има стоструко направено повеќе од нив. Ама не можам генерално да преминам преку некои работи.

На крај краева и да дојдат сите тие странци некој треба да ги сервисира. За тие потреби е оспособен само мал капацитет од домашниот туризам, поточно на прсти се бројат  на пример туристичките агенции кои со својот квалитет и квантитет би можеле да излезат во пресрет.

Она што ми смета е фактот кој вели дека во Македонија не постои  стабилна инфраструктура за инкаминг туризам:

1. Нека ми наброи некој барем една агенција која се бави сериозно со инкаминг туризам и притоа нејзината програма е поддржана со адекватен сајт, кој во исто време е издржан со веродостојни податоци, каталози, постери и слични салтанаати.

2. Нека ми најде некој книга или водич за државава, регионите или градовите посебно. Не постои ниту еден унифициран туристички водич за Македонија, градот Скопје има некои сумљиви книжулиња од Министерството за економија, отсек Сектор за туризам кои никаде ги нема да се најдат, а пак другите градови воопшто немаат било каков водич кој би се купил во продажните места.

3. Нека ги реши некој проблемите со влезниците во културно-историските споменици (кои за среќа ги има побајаги) и на археолошките локалитети (од кои за несреќа само 4-5 се делумно средени за посета) за не дојде странец во музеј и при плаќање на влезницата му речат … паа немаме дефинирано цена за странец.

4. Нека ги среди некој постојните капацитети за престојување на странците оти половина од хотелите ни се руина, а ѕвездичките се добиваат како на јамб, со рандом вртење некаде на пола пат помеѓу катастарот, економијата и руралниот латентен однос кон туризмот.

5. има уште многу но во друга прилика …

Ваков спот како што има направено Милчо Манчевски, независно од квалитетот, треба да е само краен продукт во ланецот на добро поставен и сработен инкаминг со крајни производи, подржан на сите медиуми во сите варијанти и верзии. Кој ние во моментов за жал го немаме. Кога сето ова ќе се среди може да се продава овој тип на туризам, па нека чини еден спот и катаљарда евра.

Дефинитивно кај нас многу работи се безвременски. Толку безвременски што просто стојат во место со векови непроменети. Баш сме тајмлес, мор ор лес.

Текстот го поставив на интерактивниот сервис Кајмак.от. За постот можете да гласате тука.

Клучни зборови: anthropolgy, archaeology, art, architecture, ethnology, history, internet, media, Macedonia, travel, tourism, video clip, macedoniatimeless, Milco Mancevski, CNN, антропологија, археологија, уметност, архитектура, етнологија, историја, медиуми, интернет, патување, туризам, видео, промоција, Македонија, безвременска, Милчо Манчевски

21 COMMENTS

  1. позз,милозвучна,
    ќе се повторам со коментар даден во седум други поста по блогерајот
    ….. и најголем впечаток ми остави малото девојче кое става посмртна златна маска преку своето лице ,а и сета таа паганска историја искомбинирана со црковни артефакти , фали уште александар македонски да се прекрсти и да се појави пред владата ….
    а за цената на реализирање на спотовите , ич да не зборуваме , цената е исто така безвременска, ќе ја плаќаат и идните генерации…
    и само да додадам се работи за спот што ќе ја промовира ТУРИСТИЧКАТА презентација на македонија во светот, значи економска категорија , а ако е така важно е колку се плаќа а колку се добива

  2. Каде има информација дека видеото е КриејтивКомонс? Јас не најдов ниту на сајтот, а што е најважно, немаше ни на видеото, каде всушност е потребно таква информација да стои за да знаат корисниците.

  3. Pozdrav
    Blagodarnost za iscrpniot pregled na nedostatocite vo “turizmot” kaj nas, koj sto nikakov spot nema da gi popravi. Sepak smetam deka celiot spot e napraven ne za turizam i ubavinite na Makedonija, tuku poradi samiot kraj : “Republic of Macedonia”, koj sto na celata rabota i dava edna politicka nota.
    Veruvam deka nekoi veruvaat deka so samoto prikazuvanje na CNN itn, bi se dobil nekakov pozitiven efekt vo odnos na politickiot status na nasata drzava, no veruvajte deka koga go vidov “Republic of Macedonia” na krajot, jas se cuvstvuvav osamen.

  4. А да загрееш столица и да придонесеш за некое од набројаните “нека” наместо да мрчиш само?

  5. Па таа придонесува со самото пишување за проблемите.
    Лечењето почнува со дијагноза, зарем не?
    И да, морбидна е сцената кога девојчето става посмртна златна маска преку лицето смеејќи се.

  6. Spotot mi izgleda poveke za vnatresna upotreba, otkolku za nekoj odnadvor da se zainteresira i da dojde da vidi… I baska timeless, namesto welcome…:))

  7. Инкаминг туризмот; апдејтувани податоци; јузер френдли програма; даунлодот на повеќе јазика – НЕ КЕ БЕШЕ ПОДОБРО ДА ЗБОРУВАМЕ МАКЕДОНСКИ ???!!!

  8. Фала за коментарот “Ивана”. 🙂

    Ако сметаш дека зборуваш подобро од мене македонски, а притоа се разбираш и имаш познавања истовремено добро и за културно наследство и за туризмот, слободно напиши текст на оваа проблематика. Со задоволство ќе оставам коментар на твојот пост. 😉

  9. ubav spot ali ova e samu kosmetika, trosenje pari i nema da pomogne za turizamot vo makedonija na podolg vid.

    dur ne se nauci makedonceto da tretira turistive/gostive dobro nema nikogas de trgne turizamot vo drzavata.

    letoska koga bea skotive (kvalifikaciji svetsko prventvo fudbal) na naj los nacin gi precekaa, prvin taxistite na aerodrom, 100-200 evra taxi, site ceni po restaurant/pivo/hoteli duplo ili tripati poskapo…2-3 iljadi sto ne vlegoa zaradi prodazba na ilegalni karti. kolku skoti ke se vrataat ili ke pravat dobra reklama za makedonija?

    evropsko prvenstvo, rakomet gi smesteja site protivni timovo vo naj losi hoteli, dankite i svedjankite na primer, mnogu pisuvase vo nivnite vesnici za toa i nekoj drugi raboti i mnogu losa reklama…

  10. уште еднаш само ќе напишам дека спотот, каков -таков, ми се допаѓа и ќе додадам само дека прашање на вкус е дали спотот е добар или не (а за вкусовите не се дискутира)и прашање на конвенција е што треба еден спот за вакви потреби да содржи.
    а околу македонскиот јазик и употребата на непотребни англицизми, го поддржувам коментарот на ивана, но јас би коментирал најопшто, не за текстот. навистина преку глава ми е и од англискиот јазик и непотребно ,,англицирање,, во зборувањето и пишувањето на македонски јазик. го опоганавме соптвениот јазик за да докажеме колку сме ,,западни,, или ,,современи,,.

  11. Ова е мој блог/сајт и каков говор или сленг ќе употребувам зависи исклучиво само од мене и фондот на зборови со кои моментално располагам. “Башка” постов не е за употребата и примената на македонскиот јазик во Новите Медиуми туку за спотот на Милчо Манчевски, нереалните желбите на Владата и малата моќ на вистинска реализација во реалноста.

    Кога сме веќе кај -измите, сите оне душебрижници во однос на македонскиот јазик можат слободно да се обратат на адресата на МАНУ, чиј сајт секако и исклучиво е направен на англиски јазик. 😉

  12. Бидејќи се препознав во последниот коментар, само сакам да кажам дека воопшто не ја оспорувам сопственоста на блогот/сајтот и правото во него да се пишува за било што и на било каков и кој јазик. Само работите не се толку одвоени колку што на прв поглед личат. Спотот на Милчо Манчевски во кој е претставена Македонија, јазикот македонски, Владата на Македонија….. и се друго што е поврзано со нас и со Македонија е една целина и како целина ја гледам. Јазикот е истата онаа презентација, каква што е спотот на Манчевски, само со друг метод….А инаку за јазикот на сајтот на МАНУ….ха…..па тоа е повеќе од трагично и не е ни за коментирање, бидејќи верувам дека е преседан не виден во ниедна земја. Само незнам дали на сајтот на Англиската академија постои опција на македонски јазик или на било кој друг јазик освен нивниот.

  13. Arheoblog напиша: „. Нека ми најде некој книга или водич за државава, регионите или градовите посебно. …. другите градови воопшто немаат било каков водич кој би се купил во продажните места.“

    Рапорт од Охрид: ИМА туристички водичи (или книги) – за цела Македонија, за Охрид, и за охридскиот регион, и тоа за Охрид градот се два или три. Едниот од нив има верзии на англиски, српски, македонски, и можеби уште некој.

    Но твојата замерка е во основа исправна. како целина, нема свесен напор за привлекување на туристите. Дури и овие водичи ce читаат како досадни учебници за основно школо. Нема никаква заводливост во нив.

  14. Drag arheologu i turisticki vodic,
    Sekoja cest za trudot ama boli koga se gleda koj sve umuva a ne da nema informaciiiii….
    Ima i agencii i knigi i vodici i na makedonski i na angliski. Cim Vie ne gi znaete, na um ne mi pagja ovde
    da elaboriram i da se ispisuvam povekje od ova.
    Istrazuvajte, draga gospogjo. Istrazuvajte kvalitetno!
    Sekoe dobro.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here